Digital Didaktik: Principper og praksis

Indhold:

  • System 1 og System 2: Implikationer for digitalt læringsdesign
  • Selvbestemmelsesteorien: Implementering i e-learning miljøer
  • Interaktivitet i e-learning: Fordele og faldgruber
  • Matrix for læringsmetoder: Balancering af kommunikation og motivation
  • Nøgleovervejelser ved design af digitale læringsforløb
  • Delt opmærksomhedseffekt: Optimering af informationspræsentation
  • Kognitiv friktion: Strategisk brug i digital læring
  • Predictive Coding: Tilpasning af e-learning til hjernens forudsigende natur
  • Neuroplasticitet i digital læring: Indsigter fra Tetris-studiet
  • Undgåelse af tvangsdesign i e-learning udvikling

Omfattende guide for e-learning udviklere og digitale undervisningsdesignere. Fokus på at integrere kognitive og motivationelle teorier i skabelsen af effektive, engagerende og læringsfremmende digitale undervisningsmiljøer. Målet er at optimere digital didaktik gennem evidensbaserede metoder og brugercentreret design.

Blended learning handler om at kombinere forskellige medier og undervisningsformer for at skabe en fleksibel og tilpasset læringsoplevelse. Det kan være e-læring, fysiske kurser, online sessioner på Teams eller Zoom, eller videoer, som deltagerne ser som forberedelse. Ideen er at bruge hver platform til det, den er bedst til. Hvad er Blended Learning? Kort sagt går blended ...

Når du designer læringsmateriale eller andet kommunikationsmateriale, er det vigtigt, at du forstår engagement og ved, hvordan du kan påvirke det.

Mange tror fejlagtigt, at engagement og motivation er det samme. Dette fører til strategier, der fokuserer mere på at motivere end på at engagere modtageren.

Det kan let ende med at have den modsatte virkning: At modtagerne tuner ud mentalt.

I denne artikel vil du også opdage at jeg sandsynligvis kender din passwordstrategi og få svaret på hvorfor du IKKE skal starte med at opremse læringsmål.

Hvad er den vigtigste teori om menneskelig motivation? Hvis du spørger mig, er svaret uden tvivl selvbestemmelsesteorien (SBT) af Deci & Ryan.  Update: 13-03-2024. Jeg tog fejl: Selvbestemmelsesteorien er vigtigt, men er kun den næstvigtigste teori om læring du skal kende. Hvilken teori det så er, kan du læse mere om her: Nøglen til engagement: Teorien om System 1 og Syst ...

Jeg har lavet elearning siden tidernes morgen😊. En af de ”sandheder” jeg har hørt til bevidstløshed igennem alle årene er, at hvis man skal lave motiverende elearning, så skal man sørge for, at det er interaktivt. Interaktive elementer i elearning kan bruges til at skabe variation i formidlingen, og dermed være med til at gøre indholdet mere spændende, men man skal passe på, a ...

Jeg har lavet en matrix til at kategorisere forskellige læringsmetoder. Dette har jeg gjort for bedre at kunne tale om karakteristika ved de forskellige kategorier uden at skulle gå alt for meget i detaljer i de enkelte metoder.Matrixen har to akser. På den ene akse har vi envejskommunikation i den ende og tovejskommunikation i den anden. På den anden akse kan vi se, om kommuni ...

Når man designer læringsforløb, bør metoden og mediet ikke være den beslutning man træffer først. Det der er afgørende er: Hvem er målgruppen? Er der mere end én målgruppe? (Pro-tip: det er der ofte:-)) Hvad kan, eller ved, målgruppen nu, og hvad skal de lære? Hvad er målgruppens baggrund og motivation for at lære? Hvilken kontekst skal læringen indgå i? Hvornår og hvorda ...

En dag i november 2010 ændrede min verden sig. Jeg var i gang med at læse i en bog, der hedder ”E-learning and The Science of Instruction” af Ruth Colvin Clark og Richard E. Mayer. Bogen beskriver evidensbaserede metoder med fokus på at designe e-learning. Jeg læste i den og syntes, at det var en ret god bog. Da jeg kom ca. til side 90, læste jeg om et fænomen, der hedder ’spl ...

Der er rigtig mange af de ting, vi oplever i løbet af en dag, hjernen ikke tillægger nogen særlig værdi, og derfor kan vi ikke huske dem. Forestil dig, at du sidder ved kassen i et supermarked en hel dag. Du kan givetvis ikke huske alle de individuelle varer, du scannede, eller de kunder du betjente for den sags skyld. Du husker typisk dem, der har været bøvl med, både varer og ...

Hjernen er IKKE en computer og forsøger heller ikke på at være det. Allerhelst vil den være en krystalkugle, der kan se ind i fremtiden for bedre at kunne håndtere de situationer der måtte opstå. Viden om fortiden, dvs. minder, er kun vigtige i det omfang, at de måske kan hjælpe os til at træffe bedre beslutninger i fremtiden. Denne indsigt bygger på teorien om Predictive Coding og har betydning for hvordan vi mennesker lærer og hvad der motiverer os.

Kig godt på ovenstående billedeBilledet forestiller hjernescanninger af samme person, og er fra et forsøg af Richard Haier (1992) – i øvrigt fundet i Julie Dirksens fremragende bog, Design for How People Learn (http://usablelearning.com/the-book/). På begge billeder spiller personen Tetris mens vedkommendes hjerne bliver scannet. På billedet til venstre er personen nybegynder i ...