Når man designer læringsforløb, bør metoden og mediet ikke være den beslutning man træffer først. Det der er afgørende er:
- Hvem er målgruppen? Er der mere end én målgruppe? (Pro-tip: det er der ofte:-))
- Hvad kan, eller ved, målgruppen nu, og hvad skal de lære?
- Hvad er målgruppens baggrund og motivation for at lære?
- Hvilken kontekst skal læringen indgå i? Hvornår og hvordan skal deltagere anvende læringsmaterialet? Skal det indpasses i en travl hverdag, hvor tanken er, at deltagerne kan uddanne sig, når de har pauser? Eller kan de tage længere tid ud af kalenderen for at lære noget? Har de adgang til en computer, eller skal det foregå på en mobil? Har de mulighed for at lære/øve samtidig med, at de arbejder (situeret læring)? Er der behov for at deltagerne kan kommunikere med hinanden eller med en underviser? Osv. osv.
Først når man har gjort sig klart, hvad svarene på disse spørgsmål er, kan man gå videre til at finde forskellige former for metoder og medier, da de hver især har fordele og ulemper.
Det er vigtigt at gøre sig klart, at det ofte er anstrengende at lære nyt, og at man overvejer, hvordan man bedst sikrer sig at understøtte målgruppens motivationen for at lære. Kedelig e-learning eller PowerPoint slides kan måske godt gå an, hvis målgruppen er topmotiveret, men ellers er det normalt ikke just befordrende for at målgruppen lærer noget.
Samtidig skal man naturligvis vælge et medie der passer til det indhold, der skal formidles og den kontekst, det skal indgå i. Hvis målgruppen skal lære nogle tekniske termer, kan det måske godt gøres alene på distancen vha. e-learning, podcasts eller manualer, men skal de lære noget mere kompliceret som f.eks. at gennemføre MUS-samtaler, må vi forvente, at det vil være nødvendigt med noget praktisk træning i at gøre det, samt mulighed for at kunne stille spørgsmål til en underviser eller en medstuderende.
Har du lyst til at lære mere?
Hvis du er interesseret i at læse mere om motivation og læring kan disse artikler måske interessere dig.
- Selvbestemmelsesteorien. Den vigtigste teori du skal kende om læring.
- Tvangsdesign – hvordan man ikke skal designe elæring.
- Din hjerne er IKKE en computer - Predictive Coding
Hvis du vil vide mere om digital læring og e-læring kan du starte med vores Elearning FAQ
... og leder du efter hjælp at udvikle spændende e-learning, eller vil du gerne lære at lave spændende e-learning selv - så giv os et praj.