Psykologi

Teorien om de Mange Intelligenser (MI) blev oprindeligt fremsat af den amerikanske psykolog Howard Gardner. Oprindeligt var der 7 intelligenser, siden er der kommet to til: Musikalsk/kreativ intelligens Sproglig/verbal intelligens Kropslig/kinæstetisk intelligens Logisk/matematisk intelligens Visuel/rumlig intelligens / spatial intelligens Interpersonel intelligens / s ...

Der er rigtig mange af de ting, vi oplever i løbet af en dag, hjernen ikke tillægger nogen særlig værdi, og derfor kan vi ikke huske dem. Forestil dig, at du sidder ved kassen i et supermarked en hel dag. Du kan givetvis ikke huske alle de individuelle varer, du scannede, eller de kunder du betjente for den sags skyld. Du husker typisk dem, der har været bøvl med, både varer og ...

Man hører om gamification alle steder, men hvad er det og virker det? I denne artikel vil jeg dele nogle praktiske erfaringer med at implementere gamification, samt kigge på hvad videnskaben siger om effekten af gamification. Er det videnskabeligt velunderbygget at bruge gamification i forbindelse med læring, og skaber det mere engagement blandt brugerne? Hvad er gamification ...

Udover indre motivation så taler selvbestemmelsesteorien også om udefrakommende (extrinsic) motivation. Herunder falder straf og belønning. Vi kan ligeså godt få svesken på disken fra start: Det virker ikke ret godt. Overjustification effect Hvis man spiser en sød frugt som man kender, så forventer hjernen, at den er sød og bliver derfor ikke synderligt ”glad”, når man smage ...

Hjernen er IKKE en computer og forsøger heller ikke på at være det. Allerhelst vil den være en krystalkugle, der kan se ind i fremtiden for bedre at kunne håndtere de situationer der måtte opstå. Viden om fortiden, dvs. minder, er kun vigtige i det omfang, at de måske kan hjælpe os til at træffe bedre beslutninger i fremtiden. Denne indsigt bygger på teorien om Predictive Coding og har betydning for hvordan vi mennesker lærer og hvad der motiverer os.

Kig godt på ovenstående billede Billedet forestiller hjernescanninger af samme person, og er fra et forsøg af Richard Haier (1992) – i øvrigt fundet i Julie Dirksens fremragende bog, Design for How People Learn (http://usablelearning.com/the-book/). På begge billeder spiller personen Tetris mens vedkommendes hjerne bliver scannet. På billedet til venstre er personen nybegynder ...

Psykologen og nobelpristageren, Daniel Kahnemann, har skrevet bogen ”At Tænke – hurtigt og langsomt”. I den siger han, at vi har to systemer, som vi bruger til at forstå verden med: system 1 og system 2. System 1 tænker hurtigt, er ”billigt i drift”, ubevidst, kører hele tiden og har en tendens til at generalisere. Det leder konstant efter sammenhænge mellem de ting vi oplever ...

Har du lyst til at vide mere?

Så læs vores blog hvor du kan blive klogere på læring, e-learning og digital læring.

I bloggen deler vi viden og prøver ikke på at sælge dig noget som helst. Basta!

 

Har du spørgsmål?  

Vi har mere end 20 års erfaring med læring, der gør en forskel, så vi kan helt sikkert også hjælpe dig.

Så kontakt os, og lad os hjælpe dig godt videre.