Hvor lang tid tager det at lave elearning?

Det er lidt som at svare på hvor lang en elastik er, men her er et bud på et generelt svar:

Bryan Chapman fra Chapman Alliance har lavet en undersøgelse hvor han har spurgt en del mennesker der laver elearning, Spørgsmålet lyder ”hvor mange udviklingstimer skal man bruge til at udvikle én kursus time, dvs. at en kursist bruger en time på at gå igennem materialet”. Nu vil det jo ofte bero på et skøn hvor lang tid en given aktivitet tager for forskellige brugere, men det er ikke helt skoven at bruge som målestok.

I undersøgelsen deltog 249 firmaer og organisationer, med i alt 3947 kursusudviklere, der har lavet kurser der tilsammen er set af 19,875,946 mennesker. Dvs. relativt meget data, fra ret mange udviklere.

Tid til udvikling af traditionel klasseværelsesundervisning


Undersøgelsen spurgte også hvor lang tid det tager at UDVIKLE traditionel klasseværelsesundervisning (også kaldet ILT – Instructor Led Training). Tiden inkludere analyse, design, lektionsplaner, uddelingskopier, projektmapper, PowerPoint og indholdseksperters gennemgang af indhold der skal anvendes.

Tid til udvikling (udviklingstimer : undervisningstimer)

  • 22:1 – Simpelt læringsindhold, evt. genbrug af et lærekildemateriale, med minimalt støttemateriale.
  • 43:1 – Gennemsnitligt projekt for at skabe klasseværelsesundervisning med gode støttematerialer (Lektionsplan, uddelingskopier, projektmapper, PowerPoint mv.).
  • 82:1 – Komplekst emne, meget specialdesignet, udvidet tid brugt på at udvikle støttematerialer.
  • BEMÆRK at ovenstående tal IKKE inkluderer tid til selve afviklingen af kurserne

Elearning kategorier


I undersøgelsen deles elearning ind i 3 kategorier efter hvor komplekst det er: 1. Basis, 2. Interaktiv, 3. Avanceret. Her følger beskrivelser af hver kategori samt den tid det tager at udvikle det.

1. Basis elearning
Indholdssider, tekst, grafik, måske simpel lyd, måske simpel video, testspørgsmål. BEMÆRK: PowerPoint-til-elearning ofte falder ind under denne kategori. Dybest har vi at gøre med slides efterfulgt af en test eller quiz.
Spænder mellem 49 timers udviklingstid for 1 times undervisning op til 125 timers udviklingstid. Normen er omkring 79 timers udviklingstid for 1 times undervisning.

2. Interaktiv elearning
Niveau 1 elearning plus 25 % (eller mere) interaktive øvelser, så eleverne kan udføre virtuelle “Prøv det”-øvelser, liberal brug af multimedier (lyd, video og animationer)
Spænder mellem 127 timers udviklingstid for 1 times undervisning op til 267 timers udviklingstid. Normen er omkring 184 timers udviklingstid for 1 times undervisning.

3. Avanceret elearning
Meget interaktivt, eventuelt simulation, serious games/spil-baseret, brug af Avatarer, brugerdefinerede interaktioner, kursusmateriale i prisvindende kaliber.
Spænder mellem 217 timers udviklingstid for 1 times undervisning op til 490 timers udviklingstid. ”Normen” er omkring 716 timers udviklingstid for 1 times undervisning. (Det er er meget få projekter der ligger på dette niveau.)BEMÆRK: Flere respondenter anførte mere end 2000 + timers udvikling pr færdige timer (meget avancerede simulationer og spil).

Bemærkninger til undersøgelsen.


Det er klart at det i nogen grad beror på skøn om et kursus er på kanten af at være i en høje ende af Niveau 1 eller den lave ende af Niveau 2. Men ovenstående tal passer meget godt med hvad vores 15 års erfaring i at udvikle indhold siger os.

Den angivne tid inkluderer AL tid brugt på at udvikle et kursus, herunder at indsamle viden om indholdet og arbejde med hvordan indholdet bedst præsenteres/struktureres (det der i elearning Jargon hedder ”Instructional Design”).

Samlet set bruges lidt over halvdelen af tiden på egentligt produktionsarbejde i forfatterværktøj (eks. Articulate Storyline, Captivate mv.), redigere medier (Lyd, Video, Grafik osv.) og resten på analyse, Instructional design, storyboards osv.

Det skal bemærkes at hvis du aldrig har lavet elearning før skal du nok regne med at du ikke er helt så hurtigt som deltagerne af undersøgelsen. Du skal jo bruge tid til at lære værktøjerne og processerne at kende. Ligeledes er det nok heller ikke tilrådeligt at starte med at ville lave meget avanceret elearning hvis man er nybegynder – men det giver lidt sig selv, gør det ikke?

Det er vores erfaring at det meste elearning der bliver lavet, ligger et sted mellem den høje ende af Niveau 1 og den lave ende af Niveau 2. Det vil sige at en times ”standard elearning” tager mellem 80 og 140 timers arbejde at lave.
HUSK at der ikke nødvendigvis er sammenhæng mellem hvor lang tid det tager at lave et kursus, og hvor relevant det er for brugerne og med hvor meget de lærer af det. Vi har set kurser der var i toppen af Niveau 3, der var ubrugelige, og små enkle kurser der var gode og relevante.

Kredit til Chapman Alliance for denne meget værdifulde ressource:


How Long Does it Take to Create Learning? by Chapman Alliance is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 3.0 Unported License. Based on a work at http://www.chapmanalliance.com

Kig i Chapman Alliance slides (http://www.chapmanalliance.com/howlong/) for at se en mere detaljeret breakdown af fordelingen af de forskellig opgaver.

Tomas Lund er ekspert indenfor læring og elæring.

comments powered by Disqus

Hmmm... Hvad nu?

Vi håber at du har set noget du synes var din tid værd og får lyst til at høre mere om hvordan vi kan hjælpe dig.

Vi har knap 20 års erfaring indenfor læring, der gør en forskel, så vi kan helt sikkert også hjælpe dig.  Giv os et kald på 86 18 48 66 og lad os hjælpe dig godt videre.